maanantai 26. toukokuuta 2008

Täydellinen viikonloppu

Viikonloppu saaristossa oli kaikin puolin täydellinen; sää oli aurinkoinen ja lämmin, seura maailman parasta ja ruoka herkullista. Jo matkalla saareen saimme nauttia Suomen upeasta luonnosta, sillä näimme peuran tiellä. Onneksi se ymmärsi loikkia metsään eikä aiheuttanut vaaratilannetta. Myöhemmin lauantaina kolme joutsenpariskuntaa tuli tervehtimään meitä rantaan. Ja sunnuntaina aamiaisen jännitysmomentti oli terassin vieressä puskassa rapistellut kyyn poikanen, joka aiheutti minulle lähes sydänkohtauksen. Haimme kirveen, mutta emme enää löytäneet käärmettä, joten se varmaan tänäänkin paistattelee auringossa jollakin rantakivellä.

Lauantaipäivänä teimme veneretken hiekkarannalle, jossa pelailimme mölkkyä ja nautimme viiniä. Palasimme sieltä saunomaan vasta illan viiletessä ja pimeän tultua aloitimme grillauksen. Tässä kyseisessä porukassa tapaamisillemme on ominaista äärimmäisen myöhäinen illallinen - tällä kertaa tosin olimme hieman edellisen kerran aikataulua edellä ja nautimme jälkiruoan ja kahvin (ja calvadoksen) jo kello 2 yöllä ;) Yö kului musiikkia kuunnellessa ja keskustellessa. Aurinko ehti nousta ennen kuin menimme nukkumaan. Aamiaiseksi sunnuntaina (iltapäivällä) söimme grillimakkaroita (Tapolan aura-makkaroita - uusi tuttavuus), tuoretta ananasta, kahvia, teetä ja voileipiä yrittäessämme toipua edellisestä yöstä. Terassilla aurinko lämmitti ja rusketti kauniisti.

Tämä viikko on täysin vapaa, sillä minulta peruuntui eräs iso työprojekti (useita kymmeniä työtunteja). Viikko alkaa kuitenkin kunnianhimoisesti ja työntäyteisesti, sillä aion pestä ikkunat. Kotona on kaikenlaista muutakin puuhaa, jota en ole ehtinyt talvella hoitaa luentojen ja töiden lomassa. Tai olisin varmasti ehtinyt, mutta en ole jaksanut. Illaksi aion valmistaa itse pestoa pastaan. Tässä perinteisestä hieman muokattu pesto-ohjeeni, jossa pinjansiementen sijaan käytän auringonkukansiemeniä:

- basilikaa 1 ruukku
- valkosipulia muutama kynsi

- oliiviöljyä n. 1 dl

- parmesaania sopivan kokoinen pala (eli sen verran kuin kaapista löytyy) raastettuna
- auringonkukansiemeniä muutama kourallinen
- mustapippuria

Pyöräytä kaikki edellä mainitut aineet karkeaksi massaksi morttelissa tai tehosilppurissa.

Helppoa ja hyvää! Ja jos pestoa jää yli, sitä voi laittaa seuraavana päivänä leivän väliin esim. mozzarellan ja tomaatin kanssa.